Ingen vill tänka på att det är en möjlighet, men dessvärre är det många saker som kan gå fel med drömsemestern. Framför allt sådant som rör flygbolag kan vara övermäktigt att ta tag i, då man inte vet vad man har rätt till.
Vi har därför valt att beskriva några scenarion, och vad som då gäller.
Vill du veta vilken ersättning du har rätt till specifikt i din situation så finns Konsument Europas flygkalkylator. Där har du möjlighet att ange dina unika uppgifter, så ger den dig information om dina rättigheter såväl som skyldigheter.
Förlorat bagage och ersättning
Om flygbolaget inte bekräftar att ditt bagage är försvunnet, klassas det per automatik som det om de inte kan hitta det inom 21 dagar. I så fall har du rätt till ersättning för det.
Hur mycket ditt bagage kan ersättas med avgörs av värdet på de särskilda dragningsrätterna (SDR). Flygbolaget är skyldigt att ersätta högst 1 131 SDR. Skulle ditt bagage vara värt mer måste det anges vid incheckning, och ofta behöver även en extra avgift anges.
Skulle de tappa bort ditt bagage på din utresa kan de dessutom bli skyldiga att ersätta dig för nödvändigheter såsom kläder eller tandborste. Det förutsätter dock att du håller ditt spenderande till en rimlig nivå.
Nedläggning av flygbolag och konkursbon
Olyckligtvis tvingas flygbolag som Sparrow läggas ner i allt högre grad. Många av de mindre flygbolagen drivs i konkurs.
Skulle flygbolaget du köpt din resa av gå i konkurs är det inte säkert att du kan få ersättning för din biljett. Allt beror på hur bolagets konkursbo ser ut.
Nekad ombordstigning
Flygbolag har som standard att överboka sina populära flygningar. De räknar med att några passagerare inte dyker upp.
Problemet uppstår när alla gör det, och passagerare kan nekas en plats på planet. I de bästa fallen kompenserar flygbolaget en villig resenär ekonomiskt eller med en senare resa.
Eftersom att det inte är ditt fel är de skyldiga att kompensera dig på något sätt.